maandag 27 oktober 2014

ARTQUILTGROEP ZUID: Collages zonder naaien

Een paar weken geleden hebben we weer een bijeenkomst gehad van de AQGZ. Deze keer was ik aan de beurt om een onderwerp uit te diepen en over het brengen aan de andere leden.


Mijn inspiratie kwam uit het boek "The found object"van Cas Holmes. Dus gingen we aan de slag met behanglijm om collages te maken zonder te naaien. Daarbij werden allerlei ongebruikelijke materialen, al dan niet gevonden, gebruikt. En alles lekker pappen en nathouden (mijn favoriete bezigheid!)...


De basislaag is een gordijnstaal met daarop stroken geverfd vloeipapier (uit een schoenendoos). Tieneke had oude muziekboeken bij, die gelijk versnipperd werden. Pailletjes en breiwol en tot slot nog afzichtelijke kant van de markt.


Deze collage is gemaakt door Jeanette, lagen papier en stof en na droging bestempeld.


Tieneke maakte deze collage met bladmuziek, servetten en geverfde kant.


En als alles goed droog is, kan het quilten beginnen. Deze collage maakte ik al eerder als voorbeeld. Daarin zitten o.a. theezakje, maar ook theezakjes (de zakjes waar de theezakjes inzitten...).


Uiteindelijk heb ik uit mijn gequilte collage blokken gesneden, opgeleukt met harten van geverfde creaweb, en verwerkt tot kaarten.



6 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Leuk hoor, ik zag al wat resultaten in het echt! Een idee, om na te volgen.

els zei

Wat een heerlijk werkje en wat een leuke collages zijn het geworden.

Sis Voorn zei

Daar had ik graag aan mee gedaan....even uit mijn comfortzone ;))
Leuk !

Jo Huijsman zei

Leuke uitdaging met een geweldig resultaat.

Anita zei

Leuke techniek, dus ga ik uitproberen

Petra Kooij zei

Wat een leuk en goed idee.
Blijft dat goed plakken stof op stof met behangerslijm? Of is achteraf stikken noodzakelijk om de boel bij elkaar te houden? Het geeft snel mooie resultaten! Ga ik ook eens proberen.