woensdag 3 oktober 2012

PRINT.ABILITY

Onlangs kocht ik bij Zijdelings een flesje Print.Ability. Dat is een vloeistof die ervoor zorgt dat afdrukken beter blijven zitten op synthetische stoffen, zoals polyester, lutradur, evolon, e.d.

Je verdunt het 1 op 3 à 4 met water en brengt het aan op de stof met een kwast, een schuimroller of een sponsje. Laten drogen en strijken. Freezerpaper of een A4-sticker (tot wel 6 afdrukken te gebruiken!) aanbrengen en perfect op maat snijden.


Dan de gewenste afbeelding (bij voorkeur van jezelf of in ieder geval zonder copyright) erop printen met een inktjetprinter (die met losse inktpatronen). Goed laten drogen, strijken en daarna voorzichtig wassen. Er zat wel wat inkt in het water, maar de afdruk is amper vervaagd.


Daarna verder verwerken in een quiltje.


Natuurlijk kun je ook gedeeltelijk Print.Ability aanbrengen, bv. met een sjabloon of stempel. Waar product zit blijft de print wel zitten, wat een leuk effect geeft.

 

Het werkt niet alleen met printen, maar ook met het verven met transferverf. Zo kun je allerlei patronen aanbrengen voor het verven. De verf hecht beter aan het gedeelte met Print.Ability.
Er gaat weer een wereld van mogelijkheden open...

6 opmerkingen:

Joke Hardenbol zei

Klinkt goed. Is het erg duur? Leuke quilt is het geworden.

Hannie de Beer zei

Lijkt me ook een prima spul! Ik zal het als ik weer bij Zijdelings kom toch eens kopen!
Gezellig quiltje is het geworden!

ann vanherle zei

Een leuke nieuwe ontdekking voor mij. Quiltje is mooie geworden

Ineke zei

Copyright hoe zo?? Ha,ha.

Liesbeth Wessels zei

Hecht de foto beter, dan als je zo op lutradur print ? Leuke resultaten, zeker het uitproberen waard. groeten van liesbeth

christina zei

Wat is er toch veel materiaal in de handel. Deze kende ik nog niet. Bedankt voor de tip