zondag 12 juni 2011

STOF VERVEN: ONTKLEUREN

Vandaag heb ik weer iets nieuws uitgeprobeerd: ontkleuren. Deze techniek heb ik uit het boek: Quilttechnieken: verven en bedrukken van Linda en Laura Kemshall.


Gisteren heb ik ontkleuringspasta gemaakt volgens het recept van Stof Tot Verven. Een nachtje laten staan en vanmorgen aangebracht met een sponsje op de helft van mijn proeflapje. Daarna gele textielverf Decorfin van Talens toegevoegd aan de pasta en op de andere helft van mijn proeflapje aangebracht.

Toen het lapje goed gedroogd was, heb ik het met een heet strijkijzer gestreken. Grappig om te zien hoe het stof verkleurd onder het strijkijzer, maar het stinkt verschrikkelijk (naar rotte eieren). Echt een klusje om buiten te doen en niet zoals ik in de keuken (nogal veel commentaar van diverse huisgenoten!).
Volgende keer moet ik wat meer textielverf toevoegen voor een pittiger kleurtje.

1 opmerking:

Suus zei

Wat je ook kunt doen is met een stempel de stof ontkleuren.