donderdag 2 juni 2011

STOF VERVEN deel 1

Nou, ik heb eindelijk de moed en de tijd om aan het verven van stof te beginnen.
Eerst heb ik een 200 gram Soda Ash aangelengd met 5 liter warm water. Van 3 meter witte katoen heb ik 32 kleine lapjes gescheurd en een nachtje in de soda-oplossing laten weken. Uitgewrongen en aan het wasrek gehangen (een simpele centrifuge zou wel makkelijk zijn...).


Een zoutoplossing gemaakt van 250 gram zout en 1 liter warm water.
Ik ben begonnen met de heldere kleuren: 10 gram verf, 10 gram Ureum en 100 ml warm water in een flesje gedaan. Heel de werkbank staat vol met chemicaliën: het lijkt wel een laboratorium. En dan te bedenken dat ik vroeger gruwde van scheikunde...

Eerst van de drie basiskleuren, Citrien, Robijn en Turquoise een lapje geverfd (20ml verfoplossing, 40ml soda-oplossing en 40ml zoutoplossing voor een lapje van 30 gram).
Toen de verhoudingen 25/75, 50/50 en 75/25.


Niet teveel meezingen met de radio want dan kan het voorkomen dat je twee dezelfde lapjes verft (ahum). Geen nood: bij 75% Citrien en 25% Robijn nog 25% Turquoise toegevoegd voor een soort "bomengroen".
Daarna nog een paar proefjes gemaakt:
* lichtgeel met maar 10ml verf i.p.v. 20ml
* licht olivijn met 10ml Citrien, 0,5ml Robijn en 1ml Turquoise
* licht sodaliet met 3ml Robijn en 7ml Turquoise
   (ook een dotje garen toegevoegd)
* het knoeidoekje van de werkbank behandelen met een restje Citrien
   en daarop Robijn en Turquoise gedruppeld

Nu staat alles lekker te "sudderen" in het zonnetje. Ik moet ook nog ergens op zolder een rijstkoker hebben staan (bij de andere kerstpakket-onzin-apparaten).
En morgen mag ik dan de lapjes gaan uitspoelen. Het spoelwater schijnt goed te zijn voor de tuinplanten (heb ik gelezen op andere blogs).
Als er wat mislukt is, kan ik zaterdag gelijk verhaal gaan halen bij Stof tot Verven, want die staan ook bij de quilttentoonstelling op kasteel Cannenburg.

Geen opmerkingen: